Som et led i den tidlige indsats over for børn og familier, der kan opleve udfordringer, har Frederiksberg Kommune igangsat et initiativ, der kaldes Mønsterbryderindsatsen. Indsatsens formål er at identificere og støtte de børn, der måtte have eventuelle udfordringer. En af de metoder, der virker og er evidens for, er at arbejde i mindre grupper med en fast børnegruppe og en fast voksen. Det styrker alle børns muligheder for at komme til orde og styrker børnenes indbyrdes relationer.
I vuggestuen arbejdes der i grupper af 3-4 børn med en fast voksen én gang om ugen. Aktiviteten er dialogisk læsning, der tager udgangspunkt i, hvad børnene er optaget af. Eksempel: På den ene stue kravlede børnene meget på stole, rutschebaner m.m. og råbte bøh, derfor greb de voksne ideen og introducerede dem for ”de tre bukkebruse”. På en anden stue havde de udsigt til vejarbejde lige uden for Harmonien, og derfor var det oplagt at fokusere på maskiner og biler.
I børnehaven er børnene inddelt i grupper på 6-9 børn med en fast voksen én gang om ugen. Der er ikke en fast bestemt aktivitet som i vuggestuen, men her er det vigtigt, at de voksne er opmærksomme på, hvad der optager børnene og følger deres spor. I børnehaven har de eksempelvis arbejdet med eventyr, fantasiverdener, dyr og måltidet.