Kort om Harmonien
I Harmonien er der 52 vuggestuebørn og 62 børnehavebørn fordelt på 7 stuer. Vuggestuegrupperne Basserne, Trommerne, Violinerne og Trompeterne holder til i et stort hus over 4 etager med bl.a. rytmikrum i kælderen, krearum på 1. sal og en del andre rumsåledes, der er mulighed for at arbejde i små grupper.
Vores skovbørnehave har fast base i Birkerød lige op og ned af Rude Skov. Her arbejder vi særligt med at inddrage naturen i vores hverdag - både ved at være i naturen, bruge af naturen og lære af den. I skoven har vi tre gruppe, Egetræerne, Bøgetræerne og Noderne.
Noderne er en mellemgruppe for de største vuggestuebørn og de mindste børnehavebørn, de starter i Noderne når vi vurderer at det giver mening for huset og det enkelte barns udvikling. I Noderne arbejder vi med, at børnene forberedes på livet i Harmoniens skovbørnehave i en mindre gruppe med fokus på tryghed, genkendelighed og forudsigelighed.
Vi vil være et hus fuld af sang og musik og bevægelse
Når vi har valgt at kalde
institutionen Harmonien, skyldes det to forskellige forhold. Vi ønsker, at det
skal være et hus fuld af harmoni og vi mener, at vores pædagogik og menneskesyn er med til at skabe de optimale betingelser herfor.
En anden årsag til navnet Harmonien er, at vi gerne vil være en institution, hvor sang, musik og bevægelse er en stor del af hverdagen for alle grupperne.Et eksempel her på er "Harmoniorkesteret", der består af de 4 vuggestuegrupper: Violinerne, Trompeterne, Basserne og Trommerne, samt Noderne på 2.sal. De mødes hver mandag formiddag til mandagssang på legepladsen, hvor vi spiller musik, danser og bevæger os til dejlig musik.
Vi tror, at det er positivt for barnets udvikling på et tidligt tidspunkt at blive bekendt med musik og sang og få stimuleret den "puls" barnet er født med. Vi ønsker, at musikken også skal være en integreret del af hverdagen på stuerne og vi bruger sang og rytme, instrumenter og bevægelse både som dele af planlagte aktiviteter, men i høj grad også i spontant opståede forløb. Vi mener, at det styrker barnets almene udvikling med specielt vægt på det sproglige og motoriske. Derudover bruger vi musikken som "glædesspreder", da vi oplever de fleste børn, der er kede af det, bliver glade, når der synges og danses.
Vi ønsker at være et hus fuld af musik, sang og bevægelse, som både skal være integreret i dagligdagen og mere enkeltstående aktiviteter. Derfor er vi i fuld gang med et længere kursusforløb hos Rytmikbandit, der i sidste ende vil certificere vores institution som en rytmikinstitution. Læs mere på https://rytmikbandit.dk/
Værdigrundlaget for Harmonien består af 5
grundlæggende værdier. Vores værdier og den senere beskrevne målsætning er
drivkraften i alt, hvad vi foretager os og vi lægger stor
vægt på, at alle i institutionen er enige herom og arbejder her ud fra således, at der ikke
hersker tvivl om, hvilken vej vi går og hvordan vi kommer i mål.
Omsorg
Omsorgen betyder, at vi er her for at opfylde børnenes fysiske og psykiske
behov eksempelvis mad, søvn og kropslig pleje, men det betyder også, at børnene bliver
set, hørt og imødekommet, samt at deres følelser bliver taget alvorligt. Omsorgen er med til at skabe trivsel og stimulere børnenes almene udvikling.
Empati/indlevelse
Ved empati forstår vi, at man kan sætte sig ind i andres behov/følelser og handle omsorgsfuldt i forhold til det. For os er det vigtigt, at man handler
empatisk, også selvom man ikke forstår den bagvedliggende følelse. Empatien er
uundværlig, hvis man skal tilgodese barnets behov og ikke projicere egne behov
og følelser over på barnet.
Respekt for det enkelte menneske
Vi skal være lyttende og
nærværende og værdsætte det enkelte barn lige netop, som det er. Vi må have
respekt for hinandens grænser og være troværdige voksne, som man kan have
tillid til. Dette gælder også i samarbejdet med forældre og andre pårørende.
Samarbejde/positiv atmosfære
Det har stor betydning for os, at vi i mødet med hinanden (både voksne og
børn) er positivt indstillede og er villige til at hjælpe og støtte hinanden.
Vi taler altid pænt til hinanden og prøver at fremhæve hinandens stærke sider.
Vi tror, at noget af det vigtigste er at være positive forbilleder for børnene
- det betyder bl.a. at vi som voksne hele tiden må være opmærksomme på vores
egen opførsel, herunder den måde vi behandler vore kolleger på.
Faglighed/professionalisme
Medarbejderne er forpligtede til kontinuerligt at arbejde med deres faglige
såvel som personlige udvikling, hvilket betyder, at efteruddannelse, refleksion,
dokumentation og engagement er vigtige begreber for os. Det er nødvendigt hele tiden at være sig bevidst, hvorfor man handler, som man
gør. Mennesker er i konstant udvikling og det er vi også som faglige, professionelle voksne i vores ageren overfor børnene og hinanden.